فهرست مطالب

معرفت کلامی - سال پنجم شماره 1 (پیاپی 12، بهار و تابستان 1393)

نشریه معرفت کلامی
سال پنجم شماره 1 (پیاپی 12، بهار و تابستان 1393)

  • 152 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1393/09/01
  • تعداد عناوین: 7
|
  • مصطفی کریمی صفحه 7
    وحی به منزله «پیام الهی به پیامبران برای هدایت مردم»، پایه و قوام شرایع الهی و ارزنده ترین گوهر آسمانی بر دامن زمینیان است و با سرشت و سرنوشت آدمی پیوندی ناگسستنی دارد. وحی، به علت کوتاهی دست بشر عادی در نیل به آن، در گیرودار تحلیل های گوناگون و گاه غلط افتاده است. کسانی آن را حاصل خلجان ذهنی یا نبوغ فکری و نتیجه عواطف شدید و یا تجربه دینی و حاصل رویای پیامبر پنداشته اند. این تحلیل ها نادرست اند و پیامدهایی ناپذیرفتنی مانند خطاپذیر و بشری شدن وحی دارند و با بیان دو طرف ارتباط، یعنی خدا و پیامبر ناسازگارند. به جهت نقش بی بدیل وحی و اهمیت تحلیل آن از یک سو، و جایگاه تفسیر گران سنگ المیزان از سوی دیگر، این نوشته، تحلیل وحی از نگاه آن تفسیر را بررسی می کند. روش گرد آوری اطلاعات کتابخانه ای و ارزیابی اطلاعات به صورت توصیفی و تحلیلی خواهد بود. بررسی ما نشان می دهد که تفسیر المیزان بر خلاف روش تحلیل های دیگر، به سخن مبدا وحی و گیرنده آن عنایت ویژه داشته است و با استفاده از آیات قرآن و روایات، وحی را سخن حضوری خداوند می داند که به صورت تجلی بر قلب پیامبران، به طور مستقیم، از پس حجاب یا با واسطه فرشته نازل شده است.
    کلیدواژگان: وحی، تحلیل های وحی، سخن حضوری، نزول به تجلی، تجربه دینی، قرآن، المیزان
  • مرتضی خوش صحبت صفحه 35
    علامه طباطبائی با اینکه در بسیاری از علوم دینی صاحب نظر بوده، در بحث معاد جسمانی کمتر قلم زده است و این مسئله موجب شده تا دیدگاه ایشان درباره معاد جسمانی، کانون اختلاف مفسران و مروجان اندیشه های علامه قرار گیرد. در این نوشتار برای تبیین دیدگاه ایشان به بررسی دیدگاه های انسان شناختی ایشان همچون دوساحتی بودن انسان، اصالت نفس، مجرد و جاودانه بودن آن، رابطه نفس و بدن و نقش بدن در هویت انسان، ضرورت حشر بدن و کیفیت آن می پردازیم. به نظر می رسد ایشان علی رغم پذیرش بیشتر آموزه های فلسفی حکمت متعالیه و تاثیر دادن آنها بر تفسیر آیات قرآن در بحث معاد جسمانی، با نپذیرفتن نظریه صدرالمتالهین که بدن اخروی را منشا نفس و قائم به آن می داند، اصل حرکت جوهری را همان گونه که در نفس مطرح است در بدن هم مطرح می کند و تبیینی دیگر از معاد جسمانی ارائه می دهد که می توان آن را بر دیدگاه مدرس زنوزی تطبیق داد.
    کلیدواژگان: حقیقت انسان، نفس، بدن، حشر بدن، معاد جسمانی، علامه طباطبائی
  • محمد فاکر میبدی، باقر ریاحی مهر، علی اصغر حدیدی صفحه 57
    یکی از دشوارترین آیاتی که در تفسیر آن میان مفسران اختلاف پدید آمده است، آیه میثاق یا ذر است، با توجه به نقاط قوت و جامعیتی که تفسیر المیزان داراست، نظر علامه طباطبائی در تفسیر این آیه مهم می نماید. این تحقیق با روش توصیفی تحلیلی به تبیین و بررسی کلام علامه می پردازد. ایشان وجود عالم ذر را بر طبق ظواهر برخی روایات نمی پذیرد و معتقد است پیمان به ربوبیت خدا از انسان ها در عالم ملکوت و به صورتی که انسان ها هیچ گونه تشخصی نداشتند، گرفته شده است. گذشته از نقاط قوت تفسیر ایشان درباره آیه میثاق، از موارد ضعف نیز نمی توان چشم پوشی کرد.
    کلیدواژگان: عالم ذر، علامه طباطبائی، آیه میثاق، ملکوت، پیمان ربوبیت خدا
  • محمدآصف محسنی(حکمت) صفحه 81
    کرامت انسان، به مثابه اساس حقوق بشر و معیار تعامل اجتماعی و بین المللی، در حوزه های مختلف علوم انسانی، از اهمیت ویژه برخوردار است. علامه طباطبائی که از چهره های کم نظیر علمی جهان اسلام به شمار می رود، کرامت انسان را به صورت عمده به تکوینی و اکتسابی تقسیم می کند. در این نوشتار می کوشیم با استفاده از روش توصیفی تحلیلی، کرامت اکتسابی، معیار کرامت و مهم ترین ویژگی های آن را از منظر علامه بیان کنیم. کرامت اکتسابی، در حقیقت دستیابی انسان به کمالات وجودی و مقام قرب الهی و تنها راه وصول به آن خدامحوری است. لذا هر اندازه عبودیت انسان در پیشگاه حق تعالی، آگاهانه تر و مخلصانه تر باشد، به همان اندازه به ارزش و کرامت بیشتر نایل می آید. ازآنجا که کرامت اکتسابی بر اثر تلاش های اختیاری انسان به دست می آید، یک امر ارزشی است و می توان به آن افتخار نمود. چون حرکت تکاملی انسان، به تدریج حاصل می شود، تدریجی و تشکیکی بودن دو ویژگی دیگر کرامت اکتسابی است. به دلیل اینکه همه انسان ها قابلیت کسب کرامت را دارند، نوعی بودن چهارمین ویژگی آن به شمار می رود.
    کلیدواژگان: کرامت، اکتسابی، انسان، اختیار و خدامحوری
  • مهدی برهان مهریزی، محمد فتحعلی صفحه 103
    بر اساس دیدگاه علامه طباطبائی مصحلت عبارت است از «بودن شیء بر مقتضای طبیعت اصلی خودش، به گونه ای که خیر و فایده شایسته و درخور، بر آن مترتب شود؛ بدون اینکه فاسد و از آثار خوب، محروم شود.». این معنای مصلحت، قابل تحلیل به پنج مولفه است: 1. «مصلحت»، امر وجودی مستمر است؛ 2. «مصلحت»، مقتضای طبیعت اصلی اشیاست؛ 3. شرط اقتضای طبیعت، فقدان مانع و قاسر است؛ 4. اثر اقتضای طبیعت اصلی اشیا، در صورت فقدان مانع و قاسر، ترتب خیر و نفع درخور شان اشیاست؛ 5. طبیعت اصلی اشیاء، به مصلحت میل دارد. تحلیل ارائه شده از «مصلحت»، عنوانی کلی است که قیودی می پذیرد و با اعتبار آن قیود، مصلحت به گونه های مختلف تقسیم می شود که عبارت اند از مصلحت های «نفسی و نسبی»، «نسبی و مطلق»، «منسوب به ذات و عمل»، «تکوینی و تشریعی»، «ثابت و متغیر»، «فردی و اجتماعی» و«مادی و معنوی».
    کلیدواژگان: مصلحت، صلاح، طبیعت، کمال
  • محمد عباس زاده جهرمی صفحه 127
    اندیشه درباره شناخت خدا بنیادی ترین اندیشه دینی هر فرد به شمار می آید. فراز «معرفتی یا مولای دلیلی علیک» از کلام امام سجاد† می تواند بیانگر نوعی از این اندیشه باشد، که لازم است مورد تحلیل قرار گیرد. برای این فراز می توان دو تبیین ارائه کرد. در تبیین اول، این تعبیر بیانگر معرفت خدا به خداست که در تبیین های فلاسفه از ابن سینا تا علامه طباطبائی به گونه های مختلفی نمود داشته است. این معرفت که در مقابل آن معرفت آفاقی و انفسی قرار می گیرد. عالی ترین راه برای شناخت خداوند تعریف شده که با عنوان «برهان صدیقین» شهرت یافته است. در تبیینی دیگر، این فراز بیان کننده ارتباط با خداوند و گرایش به سمت اوست که با دقت در کاربرد دیگری از واژه «دلیل» حاصل می شود. معرفت انسان به خداوند در این نگرش، رهنما و عامل رهیابی به بارگاه دوست، تکلم با او و درخواست از او تلقی می شود.
    کلیدواژگان: خداشناسی، برهان صدیقین، دلیل معرفت، دلیل
  • ملخص المقالات
    صفحه 139
|
  • Mustafa Karimi Page 7
    Revelation as “divine message for prophets to guide people” is the foundation and strength of divine laws and most valuable celestial substance for people on the earth, which is inextricably connected with man’s nature and destiny. Revelation falls into different and sometimes wrong analyses due to man’s inability to achieve it. Some regard it the outcome of mental anxiety and desire, intellectual genius, strong affections, religious experience and prophet’s dream-vision. These analyses are wrong, leads to some unacceptable outcomes- for, example, revelation is fallible and a human phenomena- and are incompatible with the explanation on two parties of this relationship: God and prophet. Given the unique role of revelation and the importance of its analysis on the one hand, and the status of invaluable Al-Mizan Commentary on the other hand, the present paper reviews the analysis of revelation from the view of this Commentary. A library method is used to gather data which are evaluated by a descriptive-analytical method. The results show that Al-Mizan Commentary, contrary of other methods of analyses, pays particular attention to the words of origin of revelation and its receiver and regards revelation as God’s presential words which have been revealed to prophets’ heart through manifestation, directly, from beyond the veil, or by angel.
    Keywords: revelation, analyses of revelation, presential words, revelation through manifestation, religious experience, the Quran, A, Mizan
  • Murteza Khoshsohbat Page 35
    Although Allamah Tabatabaii was expert in most religious sciences, he has not penned so much on bodily resurrection, which has caused disagreement among interpreters and propagators of his thoughts about his view on this kind of resurrection. In order to elaborate on his view on bodily resurrection, the present paper studies his anthropological views such as two dimensionality of man, authenticity, immateriality and eternity of soul, relationship between body and soul, the role of body in man’s identity and necessity of assembly of body and its quality. Its seems that although Allamah accepts most philosophical teachings of transcendent philosophy and uses them in interpreting Quranic verses on bodily resurrection, he does not accept Mulla Sadra’s theory that other worldly body is originator of soul and based on it, utilizes the principle of substantive motion for body as it is utilized for soul and proposes another explanation for bodily resurrection which can be compared with Modarres Zonooni’s view.
    Keywords: reality of man, soul, body, assembly of body, bodily resurrection, Allamah Tabatabaii
  • Mohammad Faker Meiboodi, Baghir Riyhimehr, Ali Asghar Hadidi Page 57
    The verse of covenant is one of the most difficult verses, the commentary of which causes disagreement among commentators. With regard to the advantages and all-comprehensiveness of Al-Mizan Commentary, Allamah’s view on the commentary of this verse seems important. Using a descriptive-analytical method, the present paper reviews and elaborates on Allamah view. He does not accept the existence of the world of pre-existence based on outward meanings of some verses and believes that the covenant of God’s divinity was taken from men in the world of angelic souls, without any individuality for men. Despite the advantages of his commentary of the verse of covenant, its disadvantages should not be neglected.
    Keywords: world of pre, existence, Allamah Tabatabaii, the verse of covenant, world of souls, the covenant of God's divinity
  • Mohammad Asif Muhseni (Hekmat) Page 81
    Man’s dignity as the basis of human rights and criterion for international and social interaction is of particular importance in different fields of human sciences. Allamah Tabatabaii, who is regarded one of the unique scientific figures in the world of Islam, generally divides man’s dignity into genetic and acquired dignity. Using a descriptive-analytical method, the present paper elaborates on acquired dignity, criterion of dignity and its most important features in Allamah’s view. In fact, acquired dignity is man’s attainment to existential perfections and the state of nearness to God, the only way of which is God-orientation. Therefore, the more conscious and devoted man’s servitude towards God, the more he attains value and dignity.Since acquired dignity is attained by man’s voluntary attempts, it is a value matter and man can be proud of it, because man’s evolutionary move is attained gradually. Gradation and gradualness are two other features of acquired dignity.
    Keywords: dignity, acquired, man, choice, God, orientation
  • Mahdi Borhan Mehrizi, Mahmoud Fathali Page 103
    In Allamah Tabatabaii’s view, “best interest” means that “a thing exists on the requirement of its main nature in such a way that proper and suitable goodness and benefit is related to it, without being corrupted and deprived from good effects. This meaning of “best interest” can be analyzed into five components: 1. “best interest” is an existential continuous fact; 2. “best interest” is the requirement of main nature of things; 3. the condition of requirement of nature is the lack of obstacle; 4. In case of lack of obstacle, the effect of requirement of main nature of things is the successive order of goodness and benefit suitable to the rank of things; 5. The main nature of things inclines towards “best interest”. The provided analysis of “best interest” is a general title that admits some conditions based on which is divided into different types as follows” “psychic and relative”, “relative and absolute”, “related to essence and act”, genetic and revealed”, “stable and changing”; “personal and social”, “material and spiritual”.
    Keywords: best interest, benefit, nature, perfection, relative
  • Mohammad Abbaszadeh Jahromi Page 127
    The idea of knowing God is regarded every individual’s most fundamental religious thought. Imam Sajjad’s saying, “O, my lord, my knowledge is my proof for thou” indicates a kind of this thought which should be analyzed. There can be two explanations for this phrase. One is that this phrase indicates knowing God by God, the concept which appears in different forms in the explanations of philosophers from Avicenna to Allamah Tabatabaii. This knowledge known as “proof of the righteous” is defined as the best way of knowing God, and its counterpart is external and internal knowledge. The second explanation for the above-mentioned phrase indicates the relationship with God and inclination towards Him. This explanation is obtained through paying close attention to another meaning of the term “proof”. From this viewpoint, Man’s knowledge of God is regarded the guide and means of his entrance into God’s court, talking to Him and making demand from Him.
    Keywords: theology, proof of the righteous, proof of knowledge, proof